Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Andra tisdagsbilden - rätt svar + hela bilden (Bildvagnen)

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdagen 20 februari 2018, 22:53:00 @ Törnis

Intressant bild! Ma-loket står väl på spåret ned mot Södertälje C. Men varför då? TGOJ kan väl inte kört ett godståg ned till centrum? Eller är Emman fotograferad under någon slags växelrörelse på Södertälje hamn? Tacksam för klargörande info om förhållandet.

Det går (gick) ett utdragsspår i gräset till vänster (man ser baksidan på en dvärgsignal som gäller för det spåret) och det går även ett par spår till på vänstra sidan där det bl a stod banarbetsfordon. Där Ma-loket står (i bortre änden på utdragsspåret) fanns elanslutning för uppställning så lok brukade parkeras där då de inte var i tjänst.

Tack för infon! Jag ser nu – efter att ha förstorat upp bilden – det aktuella utdragsspåret som är delvis dolt i det kraftiga gräset. Och baksidan på dvärgsignalen såg jag inte vid den första titten på Hans Bromans bild. Förekomsten av utdragsspåret med dess signal förklarar ju det hela för jag fick det inte att gå ihop med spåret ned mot centrum vilket ju ses tydligt. Men vinkeln av fronten på Ma-loket passar inte in i spårgeometrin så jag började att undra. 😊👍

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Forumet är stängt för nya inlägg
  377 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta