Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Med bilen på tåget genom Julianska alperna. (Reseberättelser)

av Stinsx ⌂ @, Cst, mndagen 2 februari 2009, 21:08:37
redigerad av Stinsx, mndagen 2 februari 2009, 21:11:27

I somras var stins i Slovenien. Resan dit gick med Adria Airways men med hyrbil lokalt. En attraktion som lockade var att resa med bil på en öppen godsvagn genom den över 6 km långa tunneln genom Julianska alperna. Kunskap om den hade förmedlats av Lennart Carlsson, som tidigare visat bilder därifrån i Postvagnen.

Dagen börjde med bil från den intressanta järnvägsknuten Villach i Österrike dvs bilkörning genom den 9 km långa Karawankentunnel till den Slovenska gränsstationen Jesenice. Det finns egentligen två Karawankentunnel, en för bilar färdig 1991 och en för järnväg färdig 1906, båda för dubbelriktad trafik.

Jesenice heter Assling på tyska.

[image]
Stationshuset från genomfartsgatan i Jesenice.

[image]
Gränsstationer som ligger i orter som i sig själva inte genererar så mycket trafik har en tendens att inte bli moderniserade på samma vis som större stationer. Ett undantag är Dobova, som jag visat bilder från tidigare. På väggen fanns en lite miniutställning om järnvägens lokala historia.

[image]
Dessa lok klarar både strömssystemet i Österrike och i Slovenien.

[image]
Efter en snabb bilkörning uppför bergen söderut och förbi den kända turistorten Bled kom jag i sista minuten fram till stationen vid den norra tunnelmynningen Bohinjska Bistrica. Där stod biltåget redo och lastningen skedde på enklaste sätt vid lastkajen.

[image]
Tåget var bemannat med fyra personer. En förare, ett biträde, en växlare och en konduktör. Konduktören gick på lastkajen och vagnarna och sålde bilbiljetter för cirka 6 €.

[image]
Innan jag kom dit trodde jag att även bilresenärerna skulle få åka i denna tvåaxliga personvagn, men den var bara avsedd för lokala resenärer. Alla bilburna satt alltså kvar i sina respektive fordon, vilket gjorde tunnelpassagen till en stor och ovanlig kombinationsupplevelse mellan bil och järnväg.

[image]

Filmer från infart i resp utfart ur tunnel.(Stora avi-filer!)

Infart i tunneln.

Utfart på södra sidan.

Ovanpå tunneln ligger bergstoppen Crna Gora och det sägs att det är en tydlig gräns vad avser klimat och landskap mellan norr och söder. Tunneln blev färdig så sent som 1904.

[image]
Stationen Podbrdo på södra sidan var trevlig med ett stort stationshus och ett ställverk i vardera bangårdsänden. Här stod ett godståg och väntade på sidotågvägen.

[image]
Stationsmiljön hade sina genuina detaljer. Observera konduktörsfinkan i godståget.

[image]
Visserligen var det ett ställverk i vardera änden, men de betjänades av samma ställverksvakt som pilade med moped mellan dem. Här kommer persontåget från Jesenice till Nova Gorica(Görz), som är slutpunkt för Wocheiner-Bahn.

[image]
Godståget avgår norrut genom tunneln, i riktning mot Jesenice.

[image]

[image]
Slutligen stationshuset i Nova Gorica. Jag själv står i Goricia, dvs i Italienska delen. Statsgränsen går i höjd med blomkrukorna och är numera öppen.

Hoppas någon har haft nöje av bilderna. Jag vet inte hur länge trafiken med personbilar på öppna godsvagnar på detta sätt kommer att fortsätta, men om man vill få en lite annorlunda tågupplevelse i ett vackert landskap med imponerande järnvägar så rekommenderar jag ett besök i Slovenien.

Mer läsning om denna bana(på tyska)

Forumet är stängt för nya inlägg
  925 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta