Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En julmarknadsresa till Wernigerode, dag 4, tillägg 3 (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 28 mars 2017, 07:45:00
redigerad av Hans Broman, tisdagen 28 mars 2017, 07:47:52

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1 (av Ulf)
Dag 2 (av Ulf)
Dag 3 (av Ulf)
Mina bilder som tillägg till dag 3
Dag 4 (av Ulf)
Mitt tillägg 1 till dag 4
Mitt tillägg 2 till dag 4

Här fortsätter min bildberättelse från hustruns och min utflykt på Harzer Schmalspurbahnen den 4 december 2016, när Ulf och hans fru gjorde annat. Jag repeterar kartan över HSB:s linjenät:
[image]

Nu har vår motorvagn kommit till Eisfelder Talmühle vid Harzquerbahn. Mitt i ingenstans och nästan helt omgiven av berg ligger denna lilla järnvägsknut. Motorvagnen ska fortsätta till Nordhausen, men vi stiger av. Nyss har ett ångtåg ankommit från Wernigerode. Det ska få vatten och göra rundgång:
[image]

[image]

[image]

[image]

Nu har också en motorvagn från Nordhausen till Hasselfelde ankommit:
[image]

Nu blir det strax samtidigt avgång från Eisfelder Talmühle för ångtåget mot Wernigerode och motorvagnen mot Hasselfelde (Marit tog bilden):
[image]

Det är inte bara Marit och jag som uppskattar parallellkörningen:
[image]

Harzbanorna är kurviga och sällan horisontella.
[image]

På ett avsnitt norr om Benneckenstein går Harzquerbahn i delstaten Sachsen-Anhalt men nära Niedersachsen, på en punkt så nära som en eller två kilometer ifrån. Under järnridåns tid gick banan i DDR, så nära Västtyskland. Det föranledde då restriktioner i tågresandet på detta avsnitt av Harzquerbahn. Vid stationerna Sorge och Elend kunde inte vem som helst stiga av. Märkligt att just dessa stationer råkade ha just dessa namn, på svenska sorg resp elände.

Sorge var för länge sedan en liten järnvägsknut. På 1970-talet ersattes den tidigare stationen av en hållplats nära byns centrum. I hållplatsbyggnaden finns ett gränsmuseum:
[image]

Elend är något av en liten turistort och har ett betydligt pampigare stationshus:
[image]

Vid infarten till Drei Annen Hohne måste vårt tåg stanna, eftersom ett annat ångtåg ska lämna stationen i riktning upp på Brocken:
[image]

Därefter tas vårt tåg in på Drei Annen Hohne. Där slutar mitt resereportage, eftersom vi träffar Ulf och Helmi igen (se Ulfs reportage, del 4) och dricker samma sorts öl som de druckit en stund tidigare.

I morgon onsdag kommer Ulf att fortsätta sitt resereportage från Harzresan.

Forumet är stängt för nya inlägg
  842 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta