Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En julmarknadsresa till Wernigerode, dag 4, tillägg 2 (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, mndagen 27 mars 2017, 07:04:19

Föregående avsnitt finns här:
Dag 1 (av Ulf)
Dag 2 (av Ulf)
Dag 3 (av Ulf)
Dag 4 (av Ulf)
Mitt tillägg 1 till dag 4

Här fortsätter min bildberättelse från hustruns och min utflykt på Harzer Schmalspurbahnen den 4 december 2016, när Ulf och hans fru gjorde annat. Först en karta över HSB:s linjenät:
[image]

Lokstall finns i Gernrode, som före 2006 var Selketalbahns norra ändstation. När vårt tåg stannade där höll HSB:s personal på att förbereda veteranen 99 5901 för att dra ett extratåg. Vagnsättet stod mellan vårt tåg och loket, och därför fick jag inte med mer av loket, som är ett Malletlok och tillverkades 1897:
[image]

Några linjebilder från sträckan mellan Gernrode och Alexisbad, som innebär en del stigningar:
[image]

[image]

[image]

Nu har ångtåget nått sin ändstation, Alexisbad, och vi har bytt till en motorvagn (187 016-1) för att åka vidare på en kort bibana till Harzgerode:
[image]

28 minuter i Harzgerode innan vi ska återvända med samma motorvagn som vi kommit dit i. Marit och jag har tagit en kort promenad till Marktplatz i Harzgerode. Torget är fullt av en julmarknad som skulle öppnas en timme senare, men glöggförsäljaren är på plats, så en mugg Glühwein går det ändå att köpa. Den stora korsvirkesbyggnaden är stadens rådhus:
[image]

Bahnhofsgaststätte är förstås sammanbyggd med stationshuset, men vi ska strax fortsätta tågresan med samma motorvagn som vi kom dit med,.
[image]

Åter i Alexisbad. Till vänster en äldre motorvagn, 187 011-2 från 1955 (Talbot), på väg från Eisfelder Talmühle till Quedlinburg. Till höger vår motorvagn,187 016-1, byggd 1999. Den är på väg från Harzgerode till Nordhausen. Båda motorvagnarna har sth 50 km/h:
[image]

Nedlagd fabrik vid Silberhütte:
[image]

Nu har vi kommit till Stiege. Först byggdes Selketalbahn från Gernrode söderut och västerut via Stiege till Hasselfelde. Sedan byggdes en förbindelsebana från Stiege till Eisfelder Talmühle vid Harzquerbahn. Numera får flera av tågen från Harzquerbahn till Selketalbahn byta riktning i Stiege, och andra tåg går till Hasselfelde och vänder. Vi har tågmöte i Stiege, och inget av de båda tågen går till eller från Hasselfelde. Här ankommer motorvagnen 187 013-8 till Stiege:
[image]

För loktåg hade DR på sin tid byggt en vändslinga inom stationsområdet, drygt 100 meter i diameter. Men de båda motorvagnarna behöver inte använda den. Vår motorvagn står på ett spår som har utfart åt både Alexisbad och Eisfelder Talmühle och byter därför riktning utan särskilda procedurer. Den mötande motorvagnen måste däremot gå ut en liten bit åt andra hållet innan den med riktningsbyte kan växlas in på ett spår som bär åt rätt håll. (Den intresserade kan se spårplanen i www.openrailwaymap.org – sök på Stiege och förstora rejält.) Här skymtar vändslingan:
[image]

Fortsättning följer i morgon bitti (tisdag).

Forumet är stängt för nya inlägg
  761 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta