Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En julmarknadsresa till Wenigerode, dag 4, tillägg 1 (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, sndagen 26 mars 2017, 06:26:24

Föregående avsnitt (av Ulf) finns här:
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dessutom hade jag lagt in ytterligare bilder från dag 3.

Min bror Ulf la i går ut fjärde delen av sitt bildreportage om vår och våra fruars resa till och i Harz. Den delen gäller söndagen den 4 december 2016. Han och jag gjorde upp att jag skriver tillägg i Postvagnen om en tågutflykt som Marit och jag gjorde den dagen på smalspårsbanorna Selketalbahn och Harzquerbahn.

Jag har försökt gallra hårt bland mina bilder, men det lyckades inte så bra. Det blev många bilder, så därför består mitt tillägg av tre avsnitt som jag publicerar i dag, måndag morgon och tisdag morgon. På onsdag kommer Ulf igen med sitt nästa avsnitt.

Mitt första avsnitt kommer här. Bildtexter finns närmast före bilderna.

Vid halvniotiden på söndagsmorgonen står vi på normalspårsdelen av stationen i Wernigerode och njuter av smalspårets växling:
[image]

Här kommer tåget (Goslar – Halle) som vi ska åka med i sexton minuter. En LINT 41 från Alstom, ägare Transdev Sachsen-Anhalt och varumärke HEX (Harz-Elbe Express):
[image]

I Halberstadt stiger vi av. Enligt tidtabellen ska vi där byta till tåget Magdeburg – Thale, men när det kommer in får man inte stiga på. Motorvagnen går ut till uppställningsbangården och kommer efter en stund tillbaka, förstärkt med ytterligare en motorvagn som vi stiger på:
[image]

Vi stiger av i Quedlinburg och går in i stationshuset:
[image]

Quedlinburg har vi ju besökt grundligt föregående dag, och nu tar vi bara en kort sväng på stan i väntan på att det ska hända saker på stationen:
[image]

[image]

[image]

Nu kommer ordinarie ångtåg in från Gernrode, en linje som numera är meterspårig och drivs av HSB, Harzer Schmalspurbahnen:
[image]

[image]

[image]

Dags för en snabb rundgång, för det är bara elva minuter till avgång. Loket är byggt 1939 i prototypsyfte men fick p g a kriget inga efterföljare:
[image]

Smalspåret har bara två spår i Quedlinburg:
[image]

Snart klart för avgång efter elva minuter i Quedlinburg:
[image]

Fortsättning följer i morgon. 

Forumet är stängt för nya inlägg
  1038 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta