Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En julmarknadsresa till Wernigerode 2016, dag 3 (Reseberättelser)

av Hans Broman @, Enhörna, fredagen 24 mars 2017, 20:26:18 @ Ulf Broman

Min bror Ulf är duktig på att prioritera, och har därför tagit med lagom många bilder i reseberättelsens avsnitt för dag 3, som inleder denna tråd. Eftersom jag ingick i resesällskapet tar jag mig friheten att visa några fler bilder från den dagen för dem av läsarna som är extra intresserade av Harz.

[image]
Ovan utsikt från Marits och mitt hotellrum på Pension Stellwerk i Ilsenburgs stationshus. Ännu finare förstås när det kom ett tåg, men man måste stå tryckt mot fönstret för att se utsikten.

[image]
HEX-tåget vi åkte med från Ilsenburg till Halberstadt kommer in till Ilsenburg. Motorvagnen är av typ 648 (=LINT 41).

[image]
Gaveln på HSB:s (dvs smalspårsbolagets) säckstationshus i Wernigerode med väggmålning, samtidigt som ett riktigt stort ånglok av typ 03 står på normalspåret till höger.

[image]
Som Ulf skrev var det fullt med folk mitt i stan i Quedlinburg denna advents- och julmarknadssöndag. Men den här lilla anspråkslösa gatan var inte upptäckt av turister (annat än några nyfikna svenskar).

[image]
Måttligt med folk på gatorna på den här bilden.

[image]
Gatumusik i södra änden av Marktplatz.

[image]
Ovanför stadens högre liggande delar finns den här borgen.

[image]
Och här är till sist en del av utsikten från borgen.

Forumet är stängt för nya inlägg
  399 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta